5.0 KAWALAN OPERASI

 


Disediakan Oleh : 
Muhammad Naqib Hadif Bin Shariffuddin 
DPH 201923753 
DPIH 4C 

5.1 KAWALAN BAHAN MENTAH

    Bagi memastikan semua bahan mentah yang diterima selamat dan berkualiti. Pengawai QA/QC iaitu Encik Naqib akan memeriksa rekod dan juga prosedur agar tidak terlepas mana-mana bahan mentah yang rosak.






5.2 KAWALAN PEMPROSESAN MAKANAN

Mengenalpasti dan mengawal langkah pemprosesan daripada sebarang pencemaran dari segi mikrobiologi, kimia dan fizikal di sepanjang rantaian pemprosesan Encik Naqib dan juga Penyelia di Restoran Imran iaitu Encik Syahmi akan memeriksa setiap langkah pemprosesan makanan,prosedur dan kawalan.

  - Pemilihan dan pembersihan.Ayam,sayur dan udang akan dibasuh dan dicuci dengan bersih.

·       - Bahan mentah ditimbang mengikut kuantiti yang diperlukan

·       - Mempunyai pengisar agar boleh mengisar lada putih, bawang merah dan bawang putih.

·       - Penimbang perlu diperiksa agar tiada kecuaian


5.3 KAWALAN PEMBUNGKUSAN

-KAWALAN PENERIMAAN BAHAN PEMBUNGKUS

Bagi memastikan keselamatan bahan pembungkus digunakan semasa proses penerimaan bahan pembungkus Pengawai QA/QC iaitu Encik Naqib akan memriksan rekod penerimaan bahan pembungkus dan prosedur akan diperiksa.




-KAWALAN PEMBUNGKUSAN PRODUK SIAP

Bagi memastikan keselamatan dan kualiti semua produk siap.dan semua produk siap, Encik Syahir dan Encik Aqiel yang bertanggungjawab menyelia  bahagian pembungkusan produk siap. Rekod kawalan menunjukan produk kami terima banyak pesanan iaitu Nasi Goreng Cina.Ia mendapat sambutan yang baik sekali daripada pelanggan.


5.4 KAWALAN PENYIMPANAN PRODUK SIAP

Bagi memastikan keselamatan dan menjamin jangka hayat produk siap.di Restoran Imran .Operater iaitu Encik Syahir akan mengendalikan penyimpanan produk siap.



5.5 KAWALAN BAHAN KIMIA

Bagi memastikan pengendalian bahan kimia yang betul dan selamat dari mencemarkan produk akhir seperti racun makhluk perosak, bahan sanitizer, bahan pencuci , minyak pelincir atau lain-lain bahan kimia.Encik Naqib akan menyelia bahagian bahan kimia.





Comments

Popular posts from this blog

6.0 KAWALAN PENGANGKUTAN DAN PENGEDARAN

3.0 PENGENDALI MAKANAN

1.0 PROFIL SYARIKAT DAN POLISI PENGURUSAN KESELAMATAN MAKANAN